sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Uni

Olen nähnyt viime aikoina todella merkillisiä unia. Normaalisti en muista herättyäni mitä unta olen nähnyt, mutta unen tunnelma vaikuttaa koko päivän fiilikseeni.  Aamulla herätessäni kaivoin äkkiä esille kynän ja paperin ja kirjoitin ylös unen minkä näin.

Unessa olen pikkuinen lapsi ja asun pienessä kalastajakylässä. Perheeni on köyhä ja ajattelen, että voisin tehdä työtä ja tienata perheelleni rahaa. Menenkin kysymään läheltä satamaa, mitä työtä voisin tehdä. Minulle ehdotetaan, että voin osallistua pelastustöihin. Ajattelen, että työ voi olla mielenkiintoista ja suostun siihen. Juuri silloin nuori nainen juoksee luoksemme ja sanoo että hänen poikansa on vedessä eikä hän tiedä missä poika on, sillä poikaa ei enää näy. Paikalle tulee minua vanhempia henkilöitä ja he ottavat minut mukaan ja laittavat minulle happinaamarin. Sukellamme syvälle ja joudumme välillä palaamaan pinnalle hengittämään. Äiti itkee epätoivoisesti. Lopulta löydämme pienen pojan kuolleena. Järkytyn niin pahasti etten halua enää tehdä pelastustöitä. Menen kotiin ja isä ehdottaa, että menemme kysymään kylän nunnalta mitä työtä voimme tehdä. Nunna ehdottaa, että isä lähtee läheiseen kylään pienellä laivalla parin muun miehen kanssa, koska siellä on enemmän töitä. Katson taivasta ja se näyttää tummalta ja myrskyiseltä, aavistan että isä ei selviä hengissä matkasta. Itken ja pyydän isää jäämään. Isä kuitenkin naurahtaa ja sanoo että ei hänelle mitään käy. Hyvästelen isän ja juoksen itkien kotiin. Kohta saan tietää, että isä ei selviytynyt matkasta. Uni loppuu siihen.

Unen tuntemukset:  Alussa oli innostunut työstä. Kun löysin hukkuneen lapsen tilalle tuli pelko ja ahdistus joka jatkoi ja kasvoi isän hukkumisen myötä. 

Näen aika usein unta mihin liittyy vettä. Usein unet ovat kuitenkin iloisia eikä ahdistavia. Usein unessa olen yksin ja sukellan syvissä vesissä, ja pystyn hengittämään veden alla. Meinasin pienenä hukkua kaksi kertaa ja minulla oli pitkään pelko vettä kohtaan.


Löysin tälläisen tulkinnan

Hukkumisunet saattavat heijastaa unennäkijän huolta veden turvallisuudesta. Joku voi nähdä monta kertaa unta hukkumisesta jouduttuaan tosielämässä veden varaan ja säikähdettyään. Silloin voi ilmoittautua vesipelastuskurssille ja hukkumisunet loppuvat. Jos näet unta vedestä ja vaarasta kysy itseltäsi:

  • Olenko joutunut äskettäin tilanteeseen jossa turvallisuusmääräyksiä vesillä on rikottu?
  • Onko veneily- ja sukellusvarusteitteni turvallisuudessa puutteita? 
http://unikirja.wordpress.com/vesiunet/






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti