sunnuntai 20. toukokuuta 2012











Ukkonen


Ukkonen on aina kiehtonut minua. Ensimmäinen muisto ukkosesta on vuodelta 1997 kun olin kahden vanha ja pikkuveljeni yhden. Olin pikkuveljen kanssa makuuhuoneessa ja vanhemmat olohuoneessa. Pihalla alkoi ukkostamaan. Minua ja pikkuveljeä pelotti todella paljon. Muistan, että juoksin olohuoneeseen itku kurkussa. Muuteman vuoden kuluttua en enää pelännyt ukkosta niin paljon. Kun pihalla alkoi ukkostamaan menin mummin kanssa parvekkeelle ja mummi selitti miten taivaassa jumala ajoi kärryllä ja siitä syntyi kova kolina eli ukkonen. Ala-asteella sain tietää, ukkosen todellisen syyn. Olin 12-vuotiaana leirillä ja meidän piti mennä suunnistamaan metsään. Kävelimme kauas ja eksyimme sillä minun piti leirin vanhimpana johtaa porukkaa. Juuri silloin alkoi taivaalta kuulua lähestyvä ukkonen. Meille tuli kiire löytää takaisin leiripaikalle, mutta ehdimme perille ennen kuin ukkonen oli pään päällä. Kaksi vuotta sitten kesällä oli todella kovat helteet ja tuli todella voimakas ukkonen, millaista en aiemmin ollut nähnyt. Veli oli juuri lähtenyt lenkille, mutta palasi nopeasti kotiin. Katsoin yläkerran ikkunasta miten pihalle tuli täysi pimeys, katulamppu välkkyi ja salamat olivat todella kirkkaita. Pihalla käveli pelottava mies, mutta hän vain tarkisti että kaikki on kunnossa. Silloin minua pelotti pikkaisen, mutta samalla minulla oli aivan mahtava fiilis.


Olen nähnyt  vanhan palavan talon, joka syttyi kun salama osui siihen. Olin myös kerran kaverilla kylässä kun keskeltä aurinkoista päivää ukkonen jyrähti kaverin pihalla olleeseen omenapuuhun. Siitä ei syttynyt tulipaloa, mutta ääni oli korvia repivä. Silloin tajusin, että luonnonvoimat ovat ihmistä paljon suurempia. Kun ukkonen tulee voimme suojautua kotiin, vetää johdot seinästä ja ajatella, että ukkosenjohdin suojelee meitä tulipaloilta. Vuosittain ukkonen aiheuttaa valtavia tulipaloja, kaataa puita ja rikkoo paikkoja. Toiset ihmiset pelkäävät ukkosta todella paljon, toiset taas nauttivat siitä. Itse kuulun siihen porukkaan joka nauttii ukkosmyrskystä. Odotan, että ensi kesänä voisin taas katsella pihalta kantautuvaa ukkosmyräkkää.


 Jos en malta odottaa, että ukkonen tulee suljen valot, vedän verhot ja laitan alla-olevan videon pyörimään ja kuvittelen, että myrsky olisi paikan päällä.Varsinkin videon keskivaiheella, ukkonen jyrisee lujaa.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti